Húsvét vasárnapján szabadtéri kiállítás kezdődött Bécsben: április minden vasárnapján reklám helyett filmművészeti alkotások voltak láthatók az Infinity Media kültéri digitális kijelzőin.

Idén áprilisban újabb különleges művészeti kiállítást szerveztek Bécsben: Bécs belvárosában a DooH felületek minden vasárnap a művészek vásznává váltak. A projekt neve „Open Air Art”, amelyet a bécsi Infinity Media közterületi média tulajdonos tavaly indított útjára a Künstlerhaus Egyesülettel együttműködésben.

A kiállítás idén hat művész filmes alkotásait mutatta be. „Idén is szeretnénk megmutatni, hogy digitális hirdetési felületeinket nem csak reklámozásra lehet használni” – mondta Nico Schluga, az Infinity Media alapítója. „Ez az interaktív élmény a művészek népszerűsítését és a bécsi vasárnapi séták kulturális programmá alakítását célozza.”

„160 évvel ezelőtt a művészet és az üzleti élet együttműködése tette lehetővé a Karlsplatzon található Künstlerhaus felépítését. Ma a Künstlerhaus Egyesület az Infinity Media-val közösen folytatja ezt a hagyományt, immár LED kijelzők segítségével, Bécs-szerte” – mondja Knut Neumayer, a kiállítást gondozó Künstlerhaus ügyvezető igazgatója. A városi körutak során a következő művészek alkotásai voltak láthatók a LED-kijelzőkön:

Asta Cink testét művészi eszközként használja a gyorsan szerkesztett fotókon, a társadalmi példaképekre reflektál, és elítéli a nők elleni erőszakot.

Luisa Hübner filmjeiben különösen a női nemi sztereotípiákat kérdőjelezi meg.

Evelyn Kreinecker a tömeg és a hatalom témájával foglalkozik rajzfilmekben, és azt kérdezi, hogyan viselkednek az egyének egy csoportban.

Martina Tritthart fehér inget mutat mozgásban, és a Corona-korszak konfliktusát idézi az érintés vágya és a távolság között, de reflektál a szavakra, kifejezésekre a nyilvános térben.

Adele Razkövi az animációs filmekben szeretne életet lehelni az egyik filmben egy új élőlénnyé mutálódik a kecskekoponya, a föld, a virágok vagy a drót analóg animációját kombinálja a digitális képfeldolgozási technikákkal.

Végül Michael Nimmer elmossa a határokat festmény és szöveg, fogalom és tárgy között, és olyan betűképeket hoz létre, amelyek csak a vásznak performatív cseréjével alkotnak olvasható szót.

„Idén is feltűnő, könnyen leolvasható képekkel készült játékról van szó, amelyek aztán közelebbről megvizsgálva bonyolultnak és titokzatosnak bizonyulnak; de a kiállítás egyúttal játék a prezentációs médiummal, a LED-kijelzővel is: a járókelők tulajdonképpen a reklámra asszociálnak, hamar rájönnek, hogy ezeknek a filmeknek nincs közvetlen célja, nem hirdetnek azonnal nyilvánvaló üzenetet – de éppen ezért lenyűgözőek, és hosszabb időre lekötik a nézők figyelmét” – mondja Günther Oberhollenzer, a Künstlerhaus művészeti vezetője.

A műalkotásokat áprilisban minden vasárnap reggel 6 és 22 óra között lehetett megtekinteni. Az alkotásokhoz audio útmutatók a képernyőkön található QR kódok segítségével érhetők el. A Freiluftkunst.at oldalon minden kiállítási helyszín és a projekttel kapcsolatos további információk találhatók.

Budapesten a JCDecaux Hungary „Álljon meg egy novellára!” irodalmi pályázata keretében alakítják rendszeresen kulturális kiállítási felületekké a kültéri hirdetéseket.