Sokáig nagy volt a csend hazánkban a digitális közterületi reklámfelületek területén. Míg bevásárlóközpontok, irodaházak, hotelek, és a repülőtér belső tereiben egyre több digitális kommunikációs és hirdetési felülettel találkoztunk, addig közterületi felületek kategóriájában valahogy nem akart megtörni a jég, és mindössze néhány, sajnos kifejezetten rossz minőségű, rendszertelenül kihelyezett LED felület csúfította a főváros közterületeit. Tavaly év elején azonban megjelent egy üdítő kivétel, egy igényes kijelző a Könyves Kálmán körút-M5 kivezető kereszteződésében, amelyet aztán egyre több egységes formátumú felület követett. Az AVNews készített egy beszélgetést Horváth Mártonnal, a felületeket üzemeltető CityNext Média Zrt. tulajdonosával azért, hogy megismerjük a digitális felületek koncepcióját, a technikai tervezés és kivitelezés hátterét és jövőbeli céljaikat.

AVNews: – A cégbemutatójukból kiderül: 2022 év elején helyezték ki az első 3 kijelzőt. Pontosan mikor és hová kerültek ki az első felületek?

Horváth Márton: – Az első kijelzőt 2022 februárban kapcsoltuk be a Könyves K. Krt – M5 bevezető kereszteződésénél, majd nyáron elindult a 3 oldalas eszköz a Soroksári út-Haller utca kereszteződésénél.

AVNews: – A leírásukban szerepel: hosszas előkészítő munka eredményeként indították a működésüket: Milyen területekre/kérdéskörökre terjedt ki az előkészítő munka: Törvényi keretek előkészítése? Műszaki feltételek egyeztetése? Nemzetközi és hazai Médiapiaci trendek figyelembe vétele? Hazai médiavásárlók tervei/elvárásai?

Horváth Márton: – Az eszközök telepítése igen időigényes és hosszadalmas, elsősorban az engedélyek beszerzése, másodsorban pedig az elektromos csatlakozás kiépítése. Magát az eszközt a kihelyezést megelőzően 1 évig teszteltük, hogy bírja a hideget, meleget, milyen az ideális fényerőszabályozás, stb…

AVNews: – Hogyan fogadták a helyi önkormányzatok a megkeresésüket, amely révén egy újabb médiafelület jelenik meg területükön?

Horváth Márton: – Az Önkormányzatok hozzáállása nagyon kettős. A ferencvárosi főépítész kifejezetten örült annak, hogy ilyen eszközök modern, fejlődő városképet adhatnak a kerületnek. A Haller utcai helyszínt például ő maga javasolta, hogy egy modern, új irodaházakkal teli környezetben örülne egy ilyen eszköznek.

Más Önkormányzatok a lehetőséget látják benne, hogy egy hatékony, de még fontosabb, hogy ingyenes médiafelületet kaphatnak a kommunikációs céljaik megvalósításához.

Sajnos ugyanakkor sokan félnek a digitális technológiáktól, köszönhetően a számtalan illegális LED falnak, amelyek éjszaka is 100% fényerővel, villódzó tartalommal világítják meg a házakat.

AVNews: – Az indulás óta összesen hány darab kijelzőjük működik? Ezek kizárólag Budapesten kerültek kihelyezésre? Tervezik vidéki városok bevonását is a rendszerbe? Terveik szerint pontosan hány darab kijelzőből áll majd a teljes rendszerük?

Horváth Márton: – Jelenleg 9 kijelzőnk van 6 helyszínen, de hamarosan bővülünk Budapesten és vidéken is. Az első vidéki nagyváros Szombathely lesz, ahol egy tökéletes helyszínen lesz CityNext fal. Az álmunk egy országos mini-hálózat, ahol 15 BP-i helyszín mellett a legnagyobb 10-12 megyeszékhelyen is lesz 1-1 felületünk.

Egységes méretű, kiemelkedő minőségű kijelzők

AVNews: – A felületek mindenhol egységes méretűek? Pontosan mik a technikai specifikációik/méreteik – álló citylight plakát méret? Volt valamilyen rendszerintegrátor partnerük, aki a technikai installálást végezte, vagy Önök látják el a kiépítés/karbantartás feladatait? Meg lehet tudni, milyen típusú kijelzőket használnak felületeikhez, amelyeknek kültéri kijelzőként sok kritériumnak kell megfelelnie: megfelelő fényerő, időjárás-állóság?

Horváth Márton: – A hálózatunk kulcsa, hogy az összes felületünk teljesen egyforma méretben, felbontásban, minőségben, így az ügyfélnek azon túl, hogy csak egy féle kreatívot kell készítenie, biztos lehet benne, hogy mindenhol ugyanazt a  csúcsminőségű megjelenést kapja. Magát az eszköz szívét-lelkét, a LED falat a világ vezető gyártójától vesszük közvetlenül, az ő termékpalettájukról is a csúcskategóriát. Ezért élethűek a színek: a KFC piros pont olyan, mint amilyennek lennie kell.

A percenként 10 mp megjelenés egy elterjedt, nemzetközi sztenderd, Nyugat-Európától Ázsiáig mindenhol ezt használják a digitális kampányoknál. Mi ehhez alkalmazkodunk annak érdekében, hogy a nemzetközi nagy ügyfeleknek is megfeleljünk. A formátum egyébként 9:16, ugyanolyan, mint a TV-k 99%-a, vagy mint a digitális CityLight-ok a plázákban itthon. Ez is segít az ügyfeleknek abban, hogy ne kelljen egy kampányra több variációt készíteniük.

A tartalmakat természetesen OTA (over the air) frissítjük, töltünk fel videókat, állíthatjuk a fényerőt vagy kapcsolhatjuk be-ki a berendezést.

Egy félhavi kampánnyal több elérés egy átlagos TV csatornánál

AVNews: – Milyen módszerrel mérik a felületeik nézettségét? Általános forgalmi statisztikákat használnak, vagy beépítettek valamilyen mérési eszközöket is a felületeikbe? Amennyiben beépítettek ilyen eszközöket, annak metódusára nagyon kíváncsi lennék?

Horváth Márton: – Minden egyes LED falra készítettünk egy kutatást Magyarország piacvezető outdoor média kutató cégével, így mindegyik helyszínre hiteles és pontos adatokkal tudunk szolgálni. Hihetetlennek hangzik, de egy félhavi kampány a hálózatunkon több, mint 11 millió embert ér el, jóval többet, mint egy átlagos TV csatorna.

AVNews: – A médiavásárló/hirdető cégek  miként fogadták ezt a formátumot: kültéri felületek, amelyeken nincs hang, álló citylight formátum – mindez nem a bevett 16:9-es videómegjelenítési formátum. A tartalom gyártás irányában segítik tanácsadással partnereiket?

Horváth Márton: – A piaci szereplők, ügyfelek meglepően jól fogadták a függőleges 9:16 formátumot. 2023-ban már a cégek túlnyomó többsége nem fekvő TV-re, hanem Facebook, Instagram és TikTok-ra optimalizálja a kampányát, ahol már minden függőleges. Volt rá precedens, hogy azért hirdetett nálunk ügyfél, mert függőleges formátumra kész anyaga volt, amit nehéz lett volna TV-re konvertálni.

Amennyiben egy ügyfél statikus kreatívot, azaz képet küld, azt mi ingyen és bérmentve meganimáljuk egy profi animációs szakember segítségével. Ökölszabály a közterületi médiában, hogy a mozgó tartalom 2-3-szor hatékonyabb, mint ha csak állna a kép. Míg az elején a hirdetéseink fele állókép volt, idén november-decemberben 100%-a az ügyfeleknek enyhén animált tartalmat ad nekünk.

Több mint hirdetés – márkaépítés és közcélú kommunikációs felület

AVNews: – Bemutatkozásukban azt írják: ezek a felületek a hagyományos hirdetőfelületekkel ellentétben már nem pusztán a hirdetési üzenet közvetítésére, hanem magasabb szintre lépve márkaépítésre, a brand jó hírnevének erősítésére is alkalmasak. Tudna néhány, az Önök felületein megvalósított kampányt említeni, amelyekben ez a funkció megvalósításra került?

Horváth Márton: – Nagy örömünkre elkezdtek olyan cégek is megjelenni a közterületen, melyek eddig semennyire, vagy csak akciók erejéig hirdettek ebben a szegmensben. Minket viszont brandépítésre is használnak, hiszen a megjelenés minősége, exkluzivitása már összeegyeztethető a termékükkel. Ilyen márkák például: a Mercedes Elektromos portfólió, a BMW M-es család, vagy legújabban a BYD is hirdet nálunk.

AVNews: – A rendelkezésre álló hirdetési idő egyharmadát azon önkormányzatnak ajánlották, ahol az adott felület található. Az önkormányzatok kihasználják már ezt a lehetőséget? Milyen formában?

Horváth Márton: – Eszközeink jogi elnevezése „Információs célú berendezés”, ami alapján egyharmadában közcélú tartalmakat jelenít meg. Az adott Önkormányzatnak előjoga van nálunk megjelenni, amennyiben nem töltik meg a tartalmat, más közcélú szervezeteknek adjuk oda. Jelenleg a Budapest Fővárosi Önkormányzat, IX. és XI. kerületi Önkormányzat, BKK, BRFK, Heim Pál Gyermekkórház, Járókelők.hu és számos más szervezetnek biztosítunk térítésmentes kommunikációt.

AVNews: – Nagy lépést vállaltak fel, hiszen a hazai piacon sokáig nem történt nyitás a kültéri digitális (DooH) felületek területén. Hogy látja, miként reagál(t) a piac ezen lépésükre? Várja, hogy az Önök példáját hamarosan további közterületi médiatulajdonos cégek is követni fogják?

Horváth Márton: – Én bízom benne, hogy nem leszek sokáig magányos ezen a piacon és a többi szereplő is kijön hasonló eszközökkel, hiszen minél több ilyen eszköz van a piacon, annál komolyabb budget-et különítenek el az olyan ügyfelek outdoor-ra, akik eddig nem vagy csak alig költöttek itt. Az általunk kitalált függőleges formátum Európában is egyedi, egyik szomszédos országban sincs ilyen, de ha valaki mégis lemásolja, az számomra a megtiszteltetés.

Fotó és videó forrása: CityNext Média Zrt., citynext.net